dag 5 (9juli)

9 juli 2018 - Akatsi, Ghana

Na een hele korte nacht ben ik wat ziekig wakker geworden. Maar uiteindeijk de dag na een middagdutje toch goed doorgekomen.

Vandaag voor de eerste keer een klas bijgewoond op school.
dit was echt een ervaring!
Slippers uit voor dat je de klas binnen loopt is een pre.
Er zaten ongeveer 44 kinderen in de klas en er waren 9kinderen afwezig.

thema was nu de Markt.

Nederland kan nog wat leren van de schoolmethoden van Ghana.
ze zitten allemaal in een chircel op de rode lijn, zingen allemaal liedjes( welkoms, over de dagen en de maanden etc.
Daarna gaan ze zitten en luisteren de kinderen aandactig. Als je niet goed zit of verveeld dan wordt je op je punt gewezen of recht gezet.

Ze krijgen les in Engels en Ewe. Er wordt veel herhaald en geklapt als de kinderen het goed hadden. Merkte ze dat de kinderen het moeilijk vonden of afdwaalden dan moesten we weer gaan staan en zongen er een liedje over of gewoon andere liedjes.

Na nog geen 2 uur les gingen ze een gebed zingen en daarna kregen ze 45minuten pauze. Hier kregen kinderen de helft van hun geld dat ze sochtends gegeven hebben om eten en drinken te kopen, sommigen hadden ook zelf eten bij (dan hebben ze niet zo veel geld)

Toen begonnen we weer en werd er een boek voorgelezen in hun taal en voor ons vertaald in het Engels. Daarna
kregen ze schrijven. Kinderen die kunnen schrijven moesten de datum herhalend opschrijven. De andere kinderen moesten samen een soort mozaiek spelletje doen, de juiste kleuren op een vak. In groeojes van ongeveer 6 kinderen.

Daarna naar Simon